Kilde: dinside.no
Slik plasserer du TV-en riktig
Er du sikker på at TV-en din er plassert slik at du får den beste opplevelsen?

TV-en er som et bilde. Det er slik du vil ha det. Selv om TV-en ikke skal være midtpunktet i stua, er den et midtpunkt for levende bilder, Internett og andre elektroniske tjenester – og du vil at den skal komme til sin rett når du velger å ha den på.
Her er svar på noen spørsmål du kanskje måtte ha når det gjelder din TV – i din stue.
Hvor skal jeg plassere den? Det viktigste er at du unngår å sette TV-en rett mot en vegg med vindu. Du vil ikke at direkte sollys skal reflekteres i TV-en. Det beste er å plassere TV-en på samme vegg som vinduene, og gjerne mellom dem.
Skal jeg dempe lyset? Den optimale belysningen er faktisk ikke et helmørkt rom. Lett bakgrunnsbelysning hjelper øynene dine å oppfatte kontrastene i TV-bildet bedre. Men tynne gardiner foran vinduene kan være lurt.
Hvor langt unna sofaen skal TV-en være? Siden flate skjermer har betydelig høyere kvalitet enn gamle skjermer, særlig hvis du ser på HD, kan og bør du sitte nærmere en ny TV enn du pleide å gjøre med den gamle. Et HD-bilde inneholder mange flere detaljer, og for virkelig nyte det krever det en viss nærhet. Men hvis du ser at bildet er bygget opp av enkeltpiksler, er avstanden for kort.
Nederst i denne artikkelen finner du en tabell over TV-størrelser og betraktningsavstand.
Skal den henge eller stå? En TV på veggen gir bedre kino-følelse enn en TV som står på en lav TV-benk. I tillegg frigjøres gulvplass, spesielt om de andre produktene også henger på veggen – som for eksempel Samsungs tynne Blu-ray-spiller og Samsungs lydplanke.
Hvordan fester jeg TV-en på veggen? Hvis du har en Samsung-TV, burde du velge et Samsung-feste. Det gjør at de tynne TV-ene kan henge som et bilde på veggen. Før du henger opp TV-en, bør du også tenke over hvor du skal ha ledningene. På Samsung TV-er er alle kontaktene lett tilgjengelig, og på LED TV-ene er de satt slik at ingen ting stikker ut bak, og du kan henge TV-en helt inntil veggen. Det samme gjelder PDP i 7-serien.
Hvor høyt skal den henge? Du bør ha den slik at du sitter vinkelrett foran TV-en. Da blir det større kinofølelse enn om den er plassert lavt. Henger du den enda litt høyere, blir kinofølelsen enda større. Men ikke heng den så høyt at du må ligge for å se…
Men hvor stor TV skal jeg egentlig velge? Det er et godt spørsmål. Svært få klager i ettertid over at de har valgt for stor TV, mens flere lurer på om de kanskje valgte en litt for liten. Det beste er å velge så stor TV som rommet og lommeboka tåler.
Skjerm Ca. betraktningsavstand
26” 1,0 – 1,65 m
32” 1,2 – 2,0 m
37” 1,4 – 2,5 m
40” 1,5 – 2,5 m
46” 1,75 – 2,9 m
52” 2,0 – 2,3m
58” 2,2 – 3,65 m
65” 2,45 – 4,1 m
70” 2,67 – 4,5 m
Kilde: dinside.no